Díl 1. – Sociální poradna

Na hospicový telefon volá paní Jana. Hlas se jí chvěje, stěží zadržuje pláč. Její manžel Pavel, který se léčí s rakovinou slinivky břišní, se včera v nemocnici dozvěděl zdrcující zprávu. Objevily se nové metastázy nereagující na léčbu a ani další chemoterapie by mu již nemohla přinést nic dobrého. Na další kontrolu na onkologii už jezdit nemá. Možnosti medicíny jsou vyčerpány. Zbývá pár měsíců? Týdnů? Nebo snad jen dní? Má se hlásit u svého praktického lékaře a užívat si každý den, kdy je mu jakžtakž dobře. Pokud se objeví potíže, má možnost nechat se hospitalizovat. Nedá se nic dělat. Konec nadějí. Pocit prázdnoty, bezradnost. Jediné, co je jim jasné, je, že chtějí těžké situaci čelit spolu. Být doma tak dlouho, jak to jen bude možné. Sestra paní Jany si vzpomněla, že slyšela něco o domácí hospicové péči. Nebylo by to řešení? Na internetu paní Jana vyhledala kontakt, a tak si dodává odvahy a volá.

 

Sociální pracovnice Lenka pozorně naslouchá bolavému vyprávění. Ano, domácí hospic by v této situaci byl vhodnou pomocí. Vyžádá si od paní Jany poslední lékařské zprávy manžela, aby je mohla dát k dispozici zdravotnické části hospicového týmu. Ptá se, jak na tom manžel aktuálně je, jaké potíže ho trápí, nabízí zapůjčení vhodných pomůcek, které panu Pavlovi mohou ulevit a paní Janě usnadnit péči o něj. V rozhovoru se dotýká i sociální situace rodiny, nabízí pomoc s vyplněním Žádosti o příspěvek na péči… Nabízí konkrétní kroky, kterými by hospicový tým mohl být jejich rodině nablízku v náročném čase, kterým procházejí. Po asi hodinovém rozhovoru je v hlase paní Jany patrná úleva. Není na to sama. Je tu někdo, koho jejich situace zajímá, kdo na ně má čas a hlavně – kdo ví, jak konkrétně pomoci k tomu, aby její manžel mohl zůstat doma, až do konce…

SOCIÁLNÍ PORADNA je prvním kontaktem hospice. Pomáhá zorientovat se v náročné situaci těžce nemocného člověka a jeho blízkých, informuje o možnostech řešení, dostupných službách (nejen hospicových). Vyhledává potřebné kontakty, jedná s úřady, se sociálními pracovníky nemocnic. Když volajícího obejme klidný hlas a trpělivé naslouchání na hospicové straně linky, už v té chvíli se mnohé začíná zdát snesitelnější.

Facebook
Email